protein

Není protein jako protein – vyberte si ten správný

Proteiny jsou moderním doplňkem stravy – pomáhají při redukci váhy, přibírání svalové hmoty a v podobě koktejlů mohou být např. i součástí svačiny nebo její náhradou. Kvalita proteinových přípravků je však velmi rozdílná.

Nechci zde polemizovat o tom, zdali a komu jsou proteinové přípravku určeny. Celá problematika je složitější, než se na první pohled jeví. Následující text by vám měl pomoci k základní orientaci v oblasti syrovátkových proteinů. Ty jsou dnes hojně používány nejen při sportovních činnostech, ale i v rámci rozličných stravovacích režimů, jejichž cílem je snížení či zvýšení tělesné hmotnosti.

Že proteinové nápoje existují, má dnes již kromě sportovců v povědomí i široká nesportující veřejnost. Hektická doba nás nutí přemýšlet o tom, jak ušetřit čas při přípravě pokrmů a přitom dát svému tělu potřebné výživné látky. Kvalitní doplněk stravy tak může být významným pomocníkem. V daném případě je varianta použití proteinového nápoje zajímavou možností. A nabídka trhu je obrovská. Problém je však v tom, že se při jejich výběru spíše ztrácíme. Ve většině případů nám v orientaci bohužel nepomohou ani prodejci. Nakonec se spokojíme s informací: „Berte ten, který má alespoň 80% syrovátky a dobrou cenu“.

Co je to SYROVÁTKA

Syrovátka je v podstatě vedlejší produkt, žlutozelená tekutina, která zůstane po sražení mléka. Je to mléčné sérum, které získáme po odstranění kaseinu z mléka. Kasein je vlastně tvaroh. SYROVÁTKA OBSAHUJE např. vitamíny B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, C, E, hořčík, vápník, draslík, zinek, fosfor, sodík. Ale i LAKTÓZU (mléčný cukr). Na ten by si měli dát pozor zejména alergici a lidé trpící nesnášenlivostí mléčného cukru. Pro všechny tyto jedince platí, že by neměli konzumovat běžně sušenou syrovátku, a proto i pečlivě vybírat z nabídky syrovátkových proteinů.

Syrovátka prospívá zdraví

Obecně vzato ale platí, že syrovátka může být lidskému organizmu prospěšná a to jak vnitřně, tak i při vnějším použití. Bílkoviny syrovátky jsou velmi dobře a lehce stravitelné a na rozdíl od mléka je můžeme pít i ve větším množství. Syrovátka pomáhá odvádět toxické látky z těla, podporuje činnost ledvin, zlepšuje látkovou výměnu, napomáhá ke snižování hladiny cholesterolu, působí protizánětlivě v žaludku a střevech, dodává tělu důležité vitamíny a minerální látky. Syrovátka je tak díky svým specifickým vlastnostem vhodným doplňkem stravy pro sportovce nebo pro jedince, kteří chtějí zhubnout, či pro ženy v těhotenství apod. Při vnější aplikaci je vhodná např. na citlivou pleť, protože má protizánětlivé účinky, je použitelná pro denní mytí při akné, prokrvuje a vyhlazuje pokožku apod.

Rozdíl mezi sušenou syrovátkou a syrovátkovým proteinem

SUŠENÁ SYROVÁTKA obsahuje 11 – 14% bílkoviny, 66 – 74% laktózy (mléčného cukru), 10% minerálních látek, 2 – 9% kyselin a 1% tuku.

SYROVÁTKOVÝ PROTEIN se získává tak, že ze sušené syrovátky se složitou výrobní cestou (většinou ultrafiltrací) vytvoří syrovátkový proteinový produkt – koncentrát tzv. WPC (Whey Protein Concentrate). Rozdíl mezi WPC a sušenou syrovátkou spočívá v poměru laktózy (mléčného cukru) a proteinu (bílkovin). Sušená syrovátka má v průměru cca 70% mléčného cukru (laktózy) a jen 13% bílkovin. WPC má v průměru minimálně 65% bílkovin a 11% laktózy (mléčného cukru), tedy sacharidů, což pro osoby, které trpí intolerancí mléčného cukru (laktózy) může být stále ještě nepřekonatelný problém při stravitelnosti. Výroba WPC přijde cca 4 – 5x dráž než výroba syrovátky a od toho je také odvislá cena.

Který protein zvolit    

Stačí se orientovat dle informace, která je uvedena na obalu výrobku. Ta Vám řekne mimo jiné složení jednotlivých zdrojů proteinů, zdali jde o směs nebo o čistý syrovátkový protein.

WPC – syrovátkový koncentrát – je v současnosti základní složkou proteinových koncentrátů, obsahuje 65 – 80% bílkovin a malé množství sacharidů a tuku. Dané množství laktózy, kterou řadíme mezi sacharidy, může být problém pro jedince s její intolerancí, jak je uvedeno v předešlém textu.

WPI (Whey Protein Isolate) – syrovátkový izolát – má nižší obsah laktózy a tuku než WPC. Je tak čistější formou proteinu oproti WPC, protože prochází delším filtrováním a procesem tzv. Iónové chromatografie. Obsahuje okolo 90% bílkovin a minimum sacharidů a tuku. Je rychleji stravitelný než WPC.

WPH – hydrolyzovaný protein – vyrábí se tak, že WPI a WPC prochází dalším zpracováním, čímž se enzymaticky naštěpí aminokyselinové vazby. Vyznačuje se extrémně rychlou vstřebatelností. Má lehce nahořklou chuť a je považován za nejvhodnější formu bílkoviny k užití bezprostředně po tréninku či jiném fyzickém výkonu. Někdy je označován jako tzv. přednatrávený protein.

CFM (Cross Flow Microfiltration) – ideál – syrovátka připravená technologií křížové mikrofiltrace – obsah laktózy cca 2 – 3% a téměř bez tuku, tuto variantu bych volil jako ideální tzv. obecně použitelný kompromis.

IOX – ion exchange – doposud nejmodernější forma výroby proteinu. Připraveno tzv. iontovou výměnou prakticky neobsahuje laktózu ani tuk, koncentrace proteinů dosahuje téměř 99%. Nejvyšší stupeň pro fajnšmekry.

(Autor článku: Mgr. Petr Jež, tel. 724 033 133, www.faktorplus.cz)

Jana StejskalováNení protein jako protein – vyberte si ten správný