pohybem ke zdraví a vitalitě

Pohybem ke zdraví a vitalitě

Stalo se vám někdy, že jste po běžném pracovním dni dorazili domů a cítili se tak unaveni, že jste si museli na chvíli lehnout? Přemýšlíte o tom, kde se taková únava bere, i když jste nic až tak namáhavého nedělali? Odpověď není tak složitá. Prostě vám chybí pohyb. Ten lidské tělo potřebuje, aby fungovalo správně. Jinak se začne bránit, a to tak, že budete častěji nemocní, začnete přibírat na váze, objeví se bolesti svalů, kloubů apod.

Je dokázáno, že i permanentní nepříjemná únava, pokud není dílem nemoci, je reakcí organizmu na nedostatek pohybu. A proto, chcete-li se jí zbavit, stačí začít s pravidelnými fyzickými aktivitami.

Začnete-li pravidelně zatěžovat své svaly, vaše tělo bude postupně silnější a odolnější. Svalové buňky budou mít více energie pro práci, čímž se logicky budete cítit lépe. Ale nejen to, vrátí se vám například i ztracená chuť k jídlu, což je neklamným důkazem toho, že ve vašem těle dochází k pozitivním změnám.

Pohyb ovšem nesouvisí pouze s úrovní vaší energie, ale díky pravidelnosti pohybových aktivit se zkracuje i délka regenerace po cvičení či jiné fyzické námaze. Odstraní se i nepříjemné pocity např. svalové bolesti, které se vždy dostaví zejména po nárazových, nepravidelných pohybových činnostech mnohdy nesprávně volených či aplikovaných. A pokud si cvičení ještě rozložíte do menších pravidelných dávek, budete se cítit i na druhý den po zátěži dobře. Perspektivně pak s narůstající úrovní kondice můžete navyšovat objem i intenzitu zatížení, což vám umožní věnovat se náročnějším pohybovým aktivitám (sportům). Tímto způsobem si také začnete upravovat hladinu cukru (glykémii), jejíž stabilita při absenci pohybových aktivit nemusí být zrovna optimální. Tak se naprosto spolehlivě vyhýbáte riziku onemocnění cukrovkou, což určitě stojí za zamyšlení.

Pohyb vám ale může přinést i jiná milá překvapení, jako např. úpravu termoregulace vašeho organizmu. Víte, že obézní lidé se potí podstatně méně než štíhlí sportovci s kvalitní muskulaturou a dobrou kondicí? Právě ono pocení při fyzické námaze je totiž znakem dobrého zdravotního stavu a tělesné připravenosti. Všichni si to mohou vyzkoušet, když v začátcích s pohybem či cvičením, usuší byť lehce propocené triko. Uvidíte na něm tzv. mapu v místech, kde bylo propocené a přičichnete-li k němu, ucítíte svůj pot. Toto se vám nestane, je-li vaše kondice na dobré úrovni, přičemž se potíte nesrovnatelně více. Důvodem je skutečnost, že tak jak roste míra vašich kondičních schopností, zvyšuje se i úroveň kondice vaší kůže a její resorpční schopnosti. Ale to stále ještě nejsou všechna pozitiva, která pravidelný pohyb přináší.

Jedním z dalších žádoucích účinků je ten, že se vám začne upravovat tepová frekvence, což je pozitivním jevem ve vztahu k srdečně cévnímu systému. Ti jedinci, kterým se pravidelného pohybu nedostává, pravděpodobně již někdy zaznamenali, že při fyzické aktivitě jim tep tzv. vyletěl nahoru a relativně dlouho se mu nechtělo dolů zpět na výchozí hodnotu. Ověřit si to můžete snadno tím, že např. vyjdete rychleji dvě patra po schodech, čímž dojde ke zvýšení vaší tepové frekvence. Jestliže se vám tato do deseti minut nestabilizuje zpět na původní hodnotu, není něco v pořádku.

Svalová činnost má také vliv i na nervovou soustavu a pozitivním způsobem působí na lidskou psychiku. Absence fyzických aktivit totiž souvisí i s narůstající mírou stresu, která je navíc ještě umocňována současným životním stylem. Pracuje se s větším nasazením, životní tempo roste a stres se objevuje stále častěji a ve větší míře. Pohybové aktivity vám i od těchto problémů pomohou. Podstatou je fakt, že fyzická námaha (svalová práce) podporuje uvolňování endorfinů (tzv. hormonů štěstí) v těle, což zajišťuje větší pohodu jedince.

V neposlední řadě má byť rekreační sportování a svalová práce i velký vliv na správné držení těla. Nesprávný postoj následně sezení (prostě držení těla při rozličných činnostech) mají negativní dopad na páteř v plném rozsahu bez ohledu na její konkrétní oblast. Díky nedostatku pohybových aktivit vznikají svalové dysbalance, které se v konečném důsledku projeví např. bolestmi zad mnohdy končícími problémy s páteří či jinými zdravotními komplikacemi. Jsou-li svaly zkrácené či ochablé, musíte se totiž stále nějak narovnávat, jelikož stojíte i sedíte tzv. nakřivo pro tělo v nepřirozené pozici. A to by měl být signál, abyste začali s pohybovými aktivitami.

Závěrem, aby bylo uvedené zamyšlení ucelené, je třeba, byť jednou větou, připomenout důležitost stravování. A zde bychom si měli uvědomovat, že z hlediska příjmu potravy hraje stěžejní roli pestrý a vyvážený jídelníček postavený na syrových, neupravených potravinách především tedy zelenině, ovoci ale i různých semínkách, ořeších apod. Tato teorie není jen nedílnou součástí v rámci snahy o udržení si pevného zdraví. Ale měli bychom ji chápat jako základní stavební kámen kvality celého našeho života. (Obdobně je např. v současnosti charakterizován i Nordic Walking jako základní stavební kámen z pohledu pohybových aktivit.)

(Autor: Mgr. Petr Jež, 2013)

Jana StejskalováPohybem ke zdraví a vitalitě